Skip to main content
WinkelwagenClose Cart

Bij Geen Blad voor de Mond zijn we trots op wat we maken. En dat delen we graag. Bijvoorbeeld met ‘het artikel van de maand’ en ‘het ontwerp van de maand’. Deze keer lees je een artikel uit het magazine van Carintreggeland over de kijk op zorg.

‘Andere kijk op zorg nodig’


Ouderen willen langer zelfstandig blijven. “Dat vraagt om een andere kijk op zorg”, stelt Heidi de Bruijn van de Raad van Bestuur van Carintreggeland. “Technologie is daarbij een hulpmiddel.”

“De cliënt van de toekomst zal heel duidelijk de eigen regie willen behouden”, vertelt Heidi. “De vrijheid willen hebben om zelf de dag in te delen. Bij de huisarts of het ziekenhuis wordt soms bijna automatisch gezegd: ‘De wijkverpleging komt u vier keer in de week helpen’. Maar is dat echt nodig? En wil de cliënt dat? Die bepaalt uiteindelijk zelf hoe vaak per week hij of zij gewassen wil worden. Wat de cliënt wil en wat nodig is, wordt steeds bepalender voor de zorginzet.”

Digicoaches
Het motto richting 2030 is ‘digitaal tenzij, mobiel tenzij’. “En daarbij bieden we alle mogelijke hulp en ondersteuning”, stelt Heidi. “Er is zeker een groep die de digitalisering spannend vindt. Maar dat geeft niet, want dat kun je leren. Daar helpen we bij, bijvoorbeeld door de inzet van digicoaches. We willen niet dat vanwege digitalisering een groep afvalt. Er is straks een enorm tekort op de arbeidsmarkt, we hebben alle collega’s in de zorg hard nodig.”

Minder mensen
“We zullen meer mensen moeten ondersteunen met minder zorgpersoneel”, vervolgt Heidi. “We zullen dus nog meer dan nu anders moeten gaan werken. Meer digitaal, maar ook meer ‘zorgen dat’ in plaats van ‘zorgen voor’. Meer uitgaan van mogelijkheden in plaats van beperkingen, van wat iemand nog wél kan. Veel zorgcollega’s zijn nog opgeleid vanuit het medische model: zorg bieden op basis van de beperkingen van de cliënt.”

Carintreggeland - Deel!

Technologie
Het team zorgtechnologie is continu bezig nieuwe hulpmiddelen te vinden om zorg efficiënter te maken. Dit in nauwe samenwerking met de Technologie & Zorg Academie (TZA). Heidi: “De TZA biedt hulpmiddelen die de kwaliteit van het leven vergroten. Van lichtgevende matjes voor op de grond tot middelen waar mensen rustiger van slapen. Onze collega’s kijken bij de TZA hoe technische snufjes werken en proberen ze uit in de praktijk.

Meer maatwerk
Meer zorg op maat betekent niet per se meer werk, stelt Heidi. “Eerst brengen we de zorgvraag in kaart, de tijdwinst boeken we daarna. Door patiënten te helpen zelfredzamer te zijn. Bijvoorbeeld door ze te leren zelf hun ogen te druppelen en medicijnen in te nemen. Met hulpmiddelen kan de cliënt heel veel zelf. Lukt het niet, dan kijken we of een mantelzorger of familielid het kan. Lukt dat nog niet, dan komen onze zorgprofessionals in beeld.”

“We hebben iedereen in de zorg hard nodig”

Zorgen in 2030
Hoe ziet Heidi de gemiddelde werkdag van een verzorgende in 2030? “Die begint met het op de tablet doornemen van de dagplanning. Een groot deel van de ochtend zal net als nu bestaan uit het bezoeken van cliënten en uit niet-geplande zorg. De middag zal meer in het teken staan van cliënten nieuwe dingen leren, begeleiding bieden, bespreken hoe het gaat met iemand en ondersteuning van de mantelzorg. We kijken naar waar behoefte aan is en naar wat mensen nog zelf kunnen. Dankzij technologie zal de administratie veel minder zijn.”

Onderwijs
Betekenen de ontwikkelingen ook een andere invulling van het zorgonderwijs? “Verzorgenden en verpleegkundigen worden steeds meer opgeleid om anders te werken, te ondersteunen. Om niet alleen maar met hun handen te werken; het zal meer een combinatie worden. Studenten van het hbo en het roc geven tijdens hun stage bijvoorbeeld technische uitleg aan cliënten. Zorgen blijft mensenwerk. Het goed inschatten van de zorg- en begeleidingsvraag is en blijft iets voor professionals.”

De Technologie & Zorg Academie (TZA)

Carintreggeland had in het verleden een eigen ‘huis van de toekomst’: een modelappartement met allerlei hulpmiddelen en technische snufjes. Sinds vijf jaar zijn delen van dit appartement onderdeel van de Technologie en Zorg Academie (TZA). Vanwege corona kan het appartement nu uitsluitend online worden bezocht op www.tza.nu. Cliënten van Carintreggeland kunnen bij TZA geen hulpmiddelen aanschaffen. Via de ledenservice kan dat wel, soms tegen gereduceerd tarief. Afhankelijk van de noodzaak worden de middelen deels vergoed door de zorgverzekeraar.

Nieuwsgierig naar het hele interview? Je leest het uitgebreide artikel in het online magazine van Carintreggeland.

Ook zo’n artikel in jouw (online)magazine? Of weten wat de mogelijkheden zijn? Neem gerust contact met ons op. 

We gebruiken cookies om jouw ervaring met deze site te verbeteren.