Een revival op papier - Geen Blad voor de Mond B.V.

“Die kranten, maak je die nog steeds?” Het is een vraag die me de laatste tijd opvallend vaker wordt gesteld dan ettelijke jaren geleden. Een vraag ook die me deugd doet. Om meerdere redenen. Uit commercieel oogpunt uiteraard, want koopsignalen kun je niet genoeg krijgen. Maar ook als ‘courantier pur sang’ doet een blijkbare herwaardering (want zo zie ik het maar) voor het gedrukte medium me goed.

Stammend uit een familie van grafici ben ik samengesteld uit papier en stroomt er inkt door mijn aderen. Opgegroeid in het pre-digitale tijdperk, toen het maken van bladen nog ambachtelijk geschiedde en zwart met steunkleur de norm was. Wel een leuke tijd trouwens: foto’s scannen met een reprocamera, proefdrukken per post (die ook toen al niet meewerkte…). Iets later de fax, gevolgd door floppydiscs, diskettes en transmissie per modem. De telex is zelfs van voor ‘mijn tijd’, maar op de School voor de Journalistiek schreven we onze diepte-interviews nog uit op typemachines.

Logisch dus om mij als analogicus (leek me een mooi, positief alternatief voor digibeet) deze eerste Geen Blad voor de Mond-blog te laten verzorgen. Weg uit de papieren comfortzone, de digitale snelweg op met al zijn eindeloze interactieve mogelijkheden en zijn niet te bevatten oceaan aan informatie.

“Die kranten, maak je die nog steeds?” Het is een vraag die me de laatste tijd opvallend vaker wordt gesteld dan ettelijke jaren geleden.

Misschien is dat ook wel één reden waarom papier een revival beleeft. Papier is in ieder geval concreet en je hebt iets in handen dat ‘ergens naar voelt’. Daarnaast heeft ook papier tal van hedendaagse dimensies. Niet alleen in talloze varianten qua dikte, kleur, structuur en bedrukking (tip: geur-inkt!), maar ook in toepassing. Zo hebben we ons bij Geen Blad voor de Mond gespecialiseerd in gepersonaliseerd drukwerk: je eigen magazine, met je eigen naam en eventueel foto er op. Blauwe enveloppen daargelaten is het sowieso al leuk om post te krijgen, maar als deze post ook nog eens ultrapersoonlijk is én inhoudelijk iets te melden heeft, zijn verrassing en plezier des te groter.

Een dergelijke hoge mate van personalisatie leent zich uiteraard niet voor iedere uitgave. Even terug naar ‘die kranten’ uit het begin van dit betoog. Geen Blad voor de Mond verzorgt een aanzienlijk aantal huis-aan-huis uitgaven, onder andere voor makelaardijen in heel Nederland. Wie de huizenmarkt een beetje volgt, weet dat woningen momenteel verkopen als zoete broodjes en makelaars vechten om nieuw aanbod. Alle online activiteiten ten spijt, blijkt dat juist de ‘old school’ woningkrant hierbij een belangrijke rol kan spelen. Het ‘keukentafelgevoel’ geeft toch een andere interactie dan het wellicht wat vluchtigere (maar vaak wel directere) online contact.

Echter offline of online, uiteindelijk gaat het om de inhoud. Een uitdaging waar wij als contentmarketing-specialisten dagelijks mee bezig zijn. Maar dat voor een volgende keer.

Door Richard Kers