Skip to main content
WinkelwagenClose Cart

Online marketing (SEO) is continu onderhevig aan verandering. Wil je vindbaar blijven, dan moet je daarin meegaan. Maar ga je bij elke hype een nieuwe SEO-strategie ontwikkelen? Nee, nergens voor nodig. Met boerenverstand en een beetje omdenken kom je heel ver.

Ik zeg natuurlijk niet dat je alle ontwikkelingen aan je voorbij moet laten gaan. Soms slaan online marketeers alleen wel iets te ver door met bepaalde trends. Om nog maar te zwijgen over al die Engelse termen. User experience, featured snippets, click-to-conversion, geotargeting… Duidelijke taal? Niet voor iedereen. Noem het hoe je wilt, uiteindelijk wil je maar één ding: klanten verleiden je website te bezoeken.

Gebruikerservaring
Om dat te doen moet je je eigen doel vergeten. Denk vanuit je klant. Omdenken dus. Wat wil je klant, waar is die naar op zoek? En hoe kan jij daarbij helpen? Dát moet het hoofddoel van jouw website worden. Daar komt de user experience (daar heb je ‘m weer) om de hoek kijken. Ervaren bezoekers jouw website positief? Een up-to-date en geoptimaliseerde website is een goed begin. Denk aan snelle laadtijden en een gestructureerde indeling. Zorg dat er geen ‘lege’ links zijn. Ik kom soms zelfs nog websites tegen waar ‘lorum ipsum’-vulteksten in staan. Doodzonde. Als gebruiker haak je dan af. Ik in elk geval wel.

Wat wil je klant, waar is die naar op zoek? En hoe kan jij daarbij helpen? Dát moet het hoofddoel van jouw website worden.

Vraag-antwoord
Maar je moet ook antwoord weten te geven op de vraag van de gebruiker. Weet waar jouw doelgroep op zoekt en geef concreet antwoord op deze vragen in je content. Bij een goede implementatie hiervan kun je een featured snippet (of in het Nederlands: een uitgelicht fragment) bemachtigen; het tekstblok bovenin in de zoekresultaten met antwoord op de ingevoerde vraag. Vaak komen deze fragmenten van websites als Wikipedia, die Google als zeer betrouwbaar ziet. Vindt de zoekmachine je website niet betrouwbaar, dan krijg je ook geen featured snippet.

Vindbaar in Google
Hoe merkt Google je dan aan als betrouwbare bron? Het zoekmachine-algoritme probeert expertise, autoriteit en betrouwbaarheid te bepalen (ook wel Google E-A-T genoemd). Dat doet Google onder meer door naar de URL-structuur, serversnelheid, caching en https-implementatie te kijken. Oftewel: zijn je URL’s leesbaar of bestaan ze uit vreemde tekens? En heb je een groen slotje in de URL-balk staan? Hoe lang duurt het voor een pagina geladen is? Maar Google kijkt ook naar je online reputatie. Die creëer je met behulp van kwalitatieve backlinks (links naar andere betrouwbare websites) en zichtbaarheid elders op het web. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een gastblog voor de website van een relatie. Maar ook aan actief zijn op social media.

Voice-search
Met een fantastische website, aangepast op de wensen van de gebruiker én van Google, kom je dus al heel ver. Maar het blijft toch belangrijk om op de hoogte te blijven van recente ontwikkelingen in online marketing. Want deze kunnen de behoeftes van de bezoeker óók veranderen. Eén van de meest toonaangevende trends op dit moment: voice-search. Door de groeiende populariteit van Google Assistant, Alexa en Siri zoeken steeds meer mensen via spraakcommando. Hiermee kan je rekening houden in je SEO-strategie. Want nu spreken gebruikers volledige zinnen uit, waar voorheen het typen van een paar steekwoorden voldeed. Het helpt om de vragen van ‘zoekers’ in je tekst te zetten, waarna je er concreet antwoord op geeft.

Simpele SEO-strategie
Dus: meegaan in al die marketingtrends, of lekker laten zitten? Het is op zijn minst waardevol om te onderzoeken of jouw doelgroep de nieuwe trends volgt of gaat volgen. Dan kun je jouw content daarop aanpassen. Maar ga zeker niet mee in alle trends. Waarom actief gaan vloggen wanneer je doelgroep helemaal niet op YouTube of Instagram zit? Het is veel belangrijker om te kijken wat past bij jouw klanten, en niet te vergeten je prospects. Hiermee leg je een ijzersterke basis voor jouw online strategie.

Waarom actief gaan vloggen wanneer je doelgroep helemaal niet op YouTube of Instagram zit? Het is veel belangrijker om te kijken wat past bij jouw klanten, en niet te vergeten je prospects.

Optimale merkbeleving
Tot slot melden we dat deze lofzang over het belang van goede SEO pas echt optimaal is als je (website) verhaal niet alleen ‘technisch’ klopt, maar ook een optimale merkbeleving vertelt. Et voilà, dan staat Geen Blad voor de Mond graag tot je dienst om te helpen.

Nog even in het kort; online marketing met je boerenverstand:

  • Is de website geoptimaliseerd?
  • Kan de gebruiker vinden wat hij zoekt?
  • Hoe zoekt jouw doelgroep?
  • Welke trends volgt jouw doelgroep?
  • Vindt Google je betrouwbaar?

Door Kiki Haasewinkel en Sana Raiss

We gebruiken cookies om jouw ervaring met deze site te verbeteren.